10 april, 2012

Inget mer trassel!

Jag tröttnade på att sladden till mina hörlurar alltid trasslade ihop sig i väskan. Helt hopplöst att behöva lösa upp ett jobbigt trassel varje gång man vill lyssna på lite musik. Vad göra?

Jag tyckte mig minnas att jag sett instickade hörlurar någonstans. Efter en snabb sökning på google hittade jag den här lilla instruktionen. Fram med stickorna, och voila! Problemet löst. Och så blev de ju så fina också!




Det är en enkel i-cord med 4 maskor som är stickad runt sladden. Vid Y-delningen så ökar man antalet maskor till 6, stickar några varv över den lilla tjocka delen, och sparar sedan 3 av maskorna på en säkerhetsnål. Man stickar sedan en sladd i taget. Efter Y-et har i-corden man stickar 3 maskor, eftersom sladdarna efter Y-et är smalare.

Jag använde ett nystan Bianca från Marks & Kattens som jag hittade i mina gömmor, och stickor 2,5. Och färgen var så vårig och härligt glad. I instruktionen jag hittade används sockgarn, och jag provade det först. Det blev fina ränder av det, men jag tyckte det blev alldeles för luddigt, så jag valde bomull i stället. Merceriserad bomull har en blank yta som blir väldigt bra på det här lilla projektet.

Jag är jättenöjd. Hörlurarna är soliga och fina och alldeles o-trassliga (är det ett ord?). Kalas!

1 kommentar:

  1. Vad fint det blev! Härligt med gult :)
    Tror jag ska prova det här jag med, det blev riktigt snyggt och skönt om de inte trasslar ihop sig :)

    SvaraRadera